Gingivitt, behandling i Bergen

Vi har lang erfaring i behandling av gingivitt/tannkjøttbetennelse i Bergen. Kontakt oss for utredning og oppfølging.

Om gingivitt

Gingivitt er betennelse i tannkjøttet (gingiva), og kan være forstadiet til periodontitt.

Der periodontitt er en betennelse som har nådd beinet, er gingivitt en reversibel betennelse i tannfestets øvre del, tannkjøttet.

Symptomer på gingivitt er at det skal lite til før man opplever blødning, og at tannkjøttet er mørkere og mykere rundt tannfestet. Et friskt tannkjøtt er lyst, og skal oppleves som festet til tannen uten lommer.

Gingivitt er vanligvis et tegn på at man ikke har hatt godt nok renhold av tennene, men betennelsen kan også oppstå lettere enn ellers dersom kroppen jobber hardt med andre ting, som for eksempel graviditet. Uansett må du rense grundigere både mellom tennene og mot tannfestet, og du bør bruke en myk børste og pusse grundig men skånsomt langs tannkjøttkanten.

En god begynnelse er å ta en grundig tannrens hos tannlege, som vil fjerne plakk og urenheter du ikke får fjernet selv. Tilstanden bør så følges jevnlig, for å sikre at den går tilbake og ikke videreutvikles til den mer alvorlige tilstanden periodontitt.

Gingivitt