Periodontitt og løse tenner, behandling i Bergen

Vi har lang erfaring med behandling av periodontitt i Bergen. Kontakt oss for utredning, og hjelp til å forsøke å holde sykdommen i sjakk.

Om periodontitt

Periodontitt (pyrea) er en kronisk betennelsestilstand i tennenes festeapparat. Sykdommen kan utvikles ved at bakterier samles ved tannhalsene. Arv kan være en faktor. Det kan altså ikke utelukkes at noen er mer disponert enn andre, men bakterier ved tannhalsene er uansett den utløsende årsak. Røykere er mer utsatt enn ikke-røykere, og sykdommen utvikler seg også fortere hos røykere.

Ofte starter sykdommen mellom tennene, der det er vanskelig å holde rent. Uten god, daglig rengjøring av tennene begynner bakteriene å festes til tannen, og danner plakk. Plakk er en samling av bakterier, og dersom plakket ikke fjernes, vil det etterhvert utvikle seg til tannstein. Plakket skaper inflammasjon/betennelse i tannkjøtt rundt tennene. En inflammasjon manifesterer seg som blødning langs tannhalsene, og hvis den pågår uten behandling kan tennene begynne å miste feste.

I de fleste tilfeller vil pasienten ikke merke noe til denne prosessen før den er kommet langt, derfor er det viktig med årlig tannsjekk hos tannlegen eller tannpleieren.

Løse tenner

Etter noen år med tannkjøttsykdom kan pasienten merke at de har løse tenner og /eller har dårlig ånde. Sykdommen har vanligvis kommet langt når pasienten merker tannløsning. Tannens feste til kjevebeinet er da i stor grad spist opp av betennelse, og man kan oppleve stor forandring i tennenes posisjon, og etter hvert å miste tannen.

Det er svært viktig å gå regelmessig til tannsjekk for å oppdage og diagnostisere sykdommen så tidlig som mulig, for så å forsøke å stoppe opp eller hindre videre utvikling av sykdommen, og tap av tenner.

Tenner som er ellers hel, og fri for karies (hull), er like utsatt for tannløsning som behandlede eller kariøse tenner.

Behandling av periodontitt

Når pasienten har periodontitt trenger man profesjonell hjelp for å få sykdommen kartlagt, og få den under kontroll. For å diagnostisere periodontitt vil tannlegen/tannpleieren måle lommer mellom tann og tannkjøtt, sjekke om det er tegn til blødning i i tannkjøttet, sjekke om tennene er løse og videre undersøke om det er beintap på røntgenbildet.

Målet er å holde lommene rene, noe man ikke vil klare med vanlig tannpuss og rens. En tannlege eller tannpleier vil bruke scaler/ håndinstrumenter, og skrape vekk tannstein eller plakk som har festet seg til tannoverflatene-/røttene. Dette regimet med tannrens og kontroll bør skje hyppig i en periode på 3 måneder. Deretter må tannlegen/tannpleieren vurdere alvorligheten og omfanget av sykdommen og individuelt vurdere hvor ofte pasienten har behov for å komme til ny vedlikeholdsbehandling, det kan være alt fra hver tredje måned til en gang i året.

Prognose ved periodontitt

Denne tannkjøttsykdommen er en kronisk tilstand, og man blir ikke kvitt sykdommen, men den kan holdes under kontroll - stagnere. Derfor er god munnhygiene viktig.

Tannerstatning

Oppfølging av tannlege er også viktig med tanke på muligheter man vil ha for å få erstattet tenner. Man kan komme til et punkt hvor det vil være det beste å ta ut tannen fra det syke festet mens det fremdeles er mulig å sette inn et implantat. Dette vil ikke være mulig dersom det ikke er tilstrekkelig beinsubstans igjen der titanskruen/implantatet skal festes.

Et annet alternativ for tannerstatning er bro, men løsningen krever uten unntak at nabotennene som broen skal festes til, og stole på støtten fra, er friske nok til å tåle belastningen. Vi er altså også her tilbake til viktigheten av det strenge regime på renhold både daglig hjemme, og ved jevnlige tannlegebesøk.

Vårt beste råd er jevnlig, hyppig og grundig oppfølging av tannlege eller tannpleier, og en god rutine for daglig puss og rens hjemme.

Periodontitt - tannkjøttbetennelse