Prestestien Tannlegepraksis Logo

Tannlegevakt Bergen 06-24 alle dager

Ring automatisk ved å klikke her

Tannlege Bergen Behandlingsrom 1

Tannlege Bergen Behandlingsrom 2

Tannlege Bergen Resepsjon 1

Tannlege Bergen Resepsjon 2

Tannlege Bergen Venterom

Del på Facebook

Spør tannlegen

4.5 out of 5 (based on 214 ratings)

Husk at du alltid må til en undersøkelse for å få en riktig vurdering og et presist svar. Du må ta for gitt at et svar på internett kan være feil for deg, selv om det kan være korrekt generelt. Dette er ikke helsehjelp, men vennskapelig råd basert på innsender sin beskrivelse.

 

 

lørdag - 3 mars, 2018

Hei!

har en visdomstann som ligger til sånn at den ikke kommer opp, og tannlege anbefalte å fjerne den hos spesialist, men sier at siden den ligger nede ved en nervekanal så kan man være uheldig å bli nummen og få skadet nerve. Om jeg ikke fjerner den, vil tannen skjøl kunne skade nerven eller er det kun viss kirurgen gjør fell? Lurer på om jeg skal la den være, har ikke hatt noen problemer me dem til nå.

Julie


Kjære Julie

Dette er vanskelig å svare helt konkret på uten å ha sett tannen, men jeg skal prøve å svare deg likevel. Visdomstannen vil ha liten sannsynlighet for å skade nerven dersom den ligger uberørt. Men dersom den er komt halveis frem vil det vere en fare for at du får infeksjon her, og i noen tilfeller kan den også skade nabotann. Da velger man å fjerne visdomstannen forebyggende. Men man må alltid vurdere fordeler mot ulemper ved fjerning av visdomstenner. Noen ligger litt vanskelig til og kan derfor vere i nærheten av nerven og man henviser derfor til spesialist som er dyktig til å fjerne disse med minst mulig komplikasjoner. Dersom tannlegen din har anbefalt å fjerne den kan det vere lurt å iallefall ta undersøkelsen hos spesialisten å høre hvordan han vurderer faren for å treffe nerven. 

Mvh Tannlege Sindre Jørgensen

 

onsdag - 28 februar, 2018

Hei!

Jeg er nyutdannet tannlege, og har en 19 åring som har begynt å gnisse tenner om natten. Jeg kan se begynnende attrisjonsskader. Pas ønsker bittskinne. Vil myk eller hard bittskinne være best? hvilke fordeler har hard via myk. Og har pas krav på refusjon?

Tannlege

Kjære Kollega!


Jeg foretrekker myk på innsiden og hard utpå. Tannteknikere kan lage dem nå myk på innsiden og hardt utpå. Dette tar beste fra begge sider.
Et av problemene med hardt bittskinne er at de kan av og til skape smerte for tenner fordi de fungerer som ortopedisk plate. Eller de passer rett og slett ikke inn. Da må man slipe veldig mye før den passer inn. Men da risikerer man at den sitter løs. Den myke har fordelen at den passer inn uten noen justeringer, men den er ikke like slitesterk som en hardt bittskinne.
 Når det gjelder refusjon du kan kontakte HELFO angående saken men jeg tror det går an å søke refusjon for hans behandling.

Med vennlig hilsen

Tannlege Kawa Kavian

 

søndag - 25 februar, 2018

Hei!

Har akkurat fjernet tannstein, men bak på tennene i underkjeven er det som det er sandpapir, har fått blemmer på tunga. Går dette bort?

Heia47

Kjære Heia47.

Tannlegen bør polere tennene dine etter fjerning av tannstein. Muligens har de ikke polert dine tenner.

Med vennlig hilsen

Tannlege Kawa Kavian

 

søndag - 25 februar, 2018

Hei.

Mistet en liten bit av hjørnet på fortanna for noen år siden. Var hos tannlegen og fikk satt på en ny bit. Før det hadde gått to mnd, falt denne av igjen, og jeg fikk satt på ny kostnadsfritt, etter litt diskusjon. Denne falt av igjen etter noen mnd, så jeg gjorde ikke mer med det, før ca 2 år siden når jeg var inne til ny kontroll. Da fylte tannlegen av litt av fortanna for å få bedre feste, og satt på nytt igjen. Men der har det å forsvunnet en bit etter få måneder. Jeg var inne igjen for ca 6 mnd siden, da mente han at det egentlig ikke var vits å sette på ny bit, at jeg måtte heller vurdere porselen. Men han kunne godt gjøre det, for vanlig pris igjen. Har jeg ikke krav på noe rabatt/kompenssasjon, eller reklamasjon, når han allerede har fylt av tanna mi? Burde han ikke ha informert om at det aldri ville holde første gang, istede for at jeg har måttet betalt fullpris to ganger, for noe som ikke holder mer enn noen få mnd. av gangen?

Mona

Kjære Mona!

Det er vanskelig å sette på en fylling på front tenner spesielt hvis det er en liten krok av tannen som har falt av. Jeg opplever ofte at de kan knekke av etter en stund. I noen tilfeller kan de sitte veldig godt men av og til kan de falle av veldig ofte hos en og samme pasient.

Når det gjelder behandling på reklamasjon er det forskjellige praksis her i Norge.
Jeg vurderer hver behandling for seg. Når jeg legger en fylling for en pasient på en front tann informerer jeg dem at dette kan feile og de vil få en gang reklamasjon for fyllingen. Alternativ kan de bruke reklamasjonen mot en krone. Selvsagt en krone koster mer men da trekker jeg prisen av fyllingen fra kronen.
Hvis pasienten velger å ha en fylling på nytt vil jeg ikke gi dem reklamsjon igjen fordi de har valgt en behandling mot min anbefaling.
Det er begrensning på hvor lenge skal en fylling skal ha reklamasjon.
Du nevner første gangen fikk du satt på plass fyllingen kostnadsfritt. Det betyr tannlegen har gjort om jobben for ingen videre kostnad for deg.
Når du etter noen år igjen har mistet fyllingen er det igjen blitt satt inn en fylling. Denne fyllingen er gjort etter at du hadde fått reklamasjon en gang tidligere. Det er naturlig at tannlegen vil be om honorar i dette tilfellet. Men nå er det slik du har igjen mistet litt av samme fyllingen. Jeg hadde personlig gitt deg beskjed at en fylling er ikke et bra alternativ og ville tilbud deg en krone den andre gangen og dersom du hadde avslått mitt tilbud måtte du selv ta konsekvensen av denne avgjørelsen.
Nå spørs det hva samtale har dere hatt på tannlegekontoret. Dersom du er informert at en krone er et bedre alternativ og du har vel vitende om saken tatt avgjørelsen å ha en fylling vil jeg si at tannlegen har ikke gjort noe galt når han ber deg å betale for en krone nå.

Med vennlig hilsen

Tannlege Kawa Kavian

 


Svar fra tannlegen





TLF. 55 18 28 33 /403 11 917

ÅPNINGSTIDER:
08.00-16.00
Annen tid kan avtales info

Akutt 08.00 - 24.00 info

klikk for kart

Vis kart