Spør tannlegen - besvarelser

4.5 out of 5 (based on 207 ratings)

Har jeg rett på reklamasjon?

søndag - 25 februar, 2018

Hei.

Mistet en liten bit av hjørnet på fortanna for noen år siden. Var hos tannlegen og fikk satt på en ny bit. Før det hadde gått to mnd, falt denne av igjen, og jeg fikk satt på ny kostnadsfritt, etter litt diskusjon. Denne falt av igjen etter noen mnd, så jeg gjorde ikke mer med det, før ca 2 år siden når jeg var inne til ny kontroll. Da fylte tannlegen av litt av fortanna for å få bedre feste, og satt på nytt igjen. Men der har det å forsvunnet en bit etter få måneder. Jeg var inne igjen for ca 6 mnd siden, da mente han at det egentlig ikke var vits å sette på ny bit, at jeg måtte heller vurdere porselen. Men han kunne godt gjøre det, for vanlig pris igjen. Har jeg ikke krav på noe rabatt/kompenssasjon, eller reklamasjon, når han allerede har fylt av tanna mi? Burde han ikke ha informert om at det aldri ville holde første gang, istede for at jeg har måttet betalt fullpris to ganger, for noe som ikke holder mer enn noen få mnd. av gangen?

Mona

Kjære Mona!

Det er vanskelig å sette på en fylling på front tenner spesielt hvis det er en liten krok av tannen som har falt av. Jeg opplever ofte at de kan knekke av etter en stund. I noen tilfeller kan de sitte veldig godt men av og til kan de falle av veldig ofte hos en og samme pasient.

Når det gjelder behandling på reklamasjon er det forskjellige praksis her i Norge.
Jeg vurderer hver behandling for seg. Når jeg legger en fylling for en pasient på en front tann informerer jeg dem at dette kan feile og de vil få en gang reklamasjon for fyllingen. Alternativ kan de bruke reklamasjonen mot en krone. Selvsagt en krone koster mer men da trekker jeg prisen av fyllingen fra kronen.
Hvis pasienten velger å ha en fylling på nytt vil jeg ikke gi dem reklamsjon igjen fordi de har valgt en behandling mot min anbefaling.
Det er begrensning på hvor lenge skal en fylling skal ha reklamasjon.
Du nevner første gangen fikk du satt på plass fyllingen kostnadsfritt. Det betyr tannlegen har gjort om jobben for ingen videre kostnad for deg.
Når du etter noen år igjen har mistet fyllingen er det igjen blitt satt inn en fylling. Denne fyllingen er gjort etter at du hadde fått reklamasjon en gang tidligere. Det er naturlig at tannlegen vil be om honorar i dette tilfellet. Men nå er det slik du har igjen mistet litt av samme fyllingen. Jeg hadde personlig gitt deg beskjed at en fylling er ikke et bra alternativ og ville tilbud deg en krone den andre gangen og dersom du hadde avslått mitt tilbud måtte du selv ta konsekvensen av denne avgjørelsen.
Nå spørs det hva samtale har dere hatt på tannlegekontoret. Dersom du er informert at en krone er et bedre alternativ og du har vel vitende om saken tatt avgjørelsen å ha en fylling vil jeg si at tannlegen har ikke gjort noe galt når han ber deg å betale for en krone nå.

Med vennlig hilsen

Tannlege Kawa Kavian

Still ditt spørsmål
× Husk at du alltid må til en undersøkelse for å få en riktig vurdering og et presist svar. Du skal ta for gitt at et svar på internett kan være feil for deg, selv om det er korrekt generelt. Dette er ikke helsehjelp, men vennskapelig råd basert på innsender sin beskrivelse.

Spør tannlegen

Legelisten-anmeldelser

Den beste tannlegen jeg noen gang har vært hos!


Fantastisk dyktig tannlege!. Jeg har tannlegeskrekk til de grader..., ikke vært innom noen tannlege på mange, mange år. Fikk høre om Kawa grunnet betennelse i tannkjøttet og for en fantastisk tannlege, han er helt utrolig. Behagelig, forteller alltid i forkant hva han skal gjøre. Jobber kjapt.

Les mer...

Fantastisk!


Veldig flink og omsorgsfull tannlege. Forklarer og er effektiv. Beste tannlegen jeg har vært borti! Selv med utpreget tannlegeskrekk er det overkommelig. Lett å få time, kort ventetid :-)

Les mer...

Tannlegen i mitt liv


Jeg mener det, en bedre tannlegepraksis tror jeg neppe finnes. Kom til Kawa med knekt tann etter å gått med en midlertidig fylling etter rotfylling (ikke fullført, grunnet tannlegeskrekk). Etter det har det vært mange besøk, da jeg hadde ekstremt mange hull... Han jobber raskt og tar ALLTID hensyn til pasientens problem/ønsker. Nå har jeg null hull, og ved siste behandling lo jeg i tannlegestolen. At mannen er allergisk mot tannkrem, elsker sjokolade og har tannlegeskrekk gjør at han er alt annet enn en tradisjonell tannlege.

Les mer...

Google-anmeldelser

Patrizia Dagestad


Kawa er en fantastisk tannlege som virkelig fikk meg til å slappe av i stolen selv med ekstrem tannlege skrekk! Strålende fornøyd med hjelpen jeg har fått hos dem!

Les mer...

Elin Opsahl


Kawa Kavian er en fantastisk tannlege. Han forteller alltid hva han skal gjøre, jobber kjapt og effektivt. Anbefaler Prestestien tannlegepraksis på det sterkeste. Jeg har virkelig hatt tannlegeskrekk i maaaaange år, og har hatt mye vondt, men Kawa Kavian har virkelig tatt meg på alvor og tatt hensyn til dette (...)
Les mer...

Christian Stene


Beste tannlegen jeg noen gang har vært hos, Kawa tar seg virkelig god tid til sine pasienter og hører på de. Vil absolutt anbefale han til alle!

Les mer...

Facebook-anmeldelser

Linn Davidsen Weber


Verdens beste og flinkeste tannlege !! Anbefales på det sterkeste !! Var der i dag på akutt time, ble møtt av kjempe hyggelig personale og en super flink, grei og rolig tannlege som spør om en har det bra underveis og forteller hva han gjør. Hadde gjerne lagt inn 10 stjerner her hvis mulig.

Les mer...

Stian Jensen


Fantastisk opplevvelse selv for en med tannlege skrekk vil anbefale dette stedet på det varmeste

Les mer...

Anita Olsen Lunde


Jeg syntes de er veldig flink der, jeg har tannlegeskrekk men fant min tannlege der som jeg stoler 100% på som klarer å få meg til å slappe av selvom jeg fortsatt er redd. Er super fornøyd med tannlegen og alle som jobber der, anbefales på det sterkeste til alle

Les mer...