Hei.
Mistet en liten bit av hjørnet på fortanna for noen år siden. Var hos tannlegen og fikk satt på en ny bit. Før det hadde gått to mnd, falt denne av igjen, og jeg fikk satt på ny kostnadsfritt, etter litt diskusjon. Denne falt av igjen etter noen mnd, så jeg gjorde ikke mer med det, før ca 2 år siden når jeg var inne til ny kontroll. Da fylte tannlegen av litt av fortanna for å få bedre feste, og satt på nytt igjen. Men der har det å forsvunnet en bit etter få måneder. Jeg var inne igjen for ca 6 mnd siden, da mente han at det egentlig ikke var vits å sette på ny bit, at jeg måtte heller vurdere porselen. Men han kunne godt gjøre det, for vanlig pris igjen. Har jeg ikke krav på noe rabatt/kompenssasjon, eller reklamasjon, når han allerede har fylt av tanna mi? Burde han ikke ha informert om at det aldri ville holde første gang, istede for at jeg har måttet betalt fullpris to ganger, for noe som ikke holder mer enn noen få mnd. av gangen?
Mona
Kjære Mona!
Det er vanskelig å sette på en fylling på front tenner spesielt hvis det er en liten krok av tannen som har falt av. Jeg opplever ofte at de kan knekke av etter en stund. I noen tilfeller kan de sitte veldig godt men av og til kan de falle av veldig ofte hos en og samme pasient.
Når det gjelder behandling på reklamasjon er det forskjellige praksis her i Norge.
Jeg vurderer hver behandling for seg. Når jeg legger en fylling for en pasient på en front tann informerer jeg dem at dette kan feile og de vil få en gang reklamasjon for fyllingen. Alternativ kan de bruke reklamasjonen mot en krone. Selvsagt en krone koster mer men da trekker jeg prisen av fyllingen fra kronen.
Hvis pasienten velger å ha en fylling på nytt vil jeg ikke gi dem reklamsjon igjen fordi de har valgt en behandling mot min anbefaling.
Det er begrensning på hvor lenge skal en fylling skal ha reklamasjon.
Du nevner første gangen fikk du satt på plass fyllingen kostnadsfritt. Det betyr tannlegen har gjort om jobben for ingen videre kostnad for deg.
Når du etter noen år igjen har mistet fyllingen er det igjen blitt satt inn en fylling. Denne fyllingen er gjort etter at du hadde fått reklamasjon en gang tidligere. Det er naturlig at tannlegen vil be om honorar i dette tilfellet. Men nå er det slik du har igjen mistet litt av samme fyllingen. Jeg hadde personlig gitt deg beskjed at en fylling er ikke et bra alternativ og ville tilbud deg en krone den andre gangen og dersom du hadde avslått mitt tilbud måtte du selv ta konsekvensen av denne avgjørelsen.
Nå spørs det hva samtale har dere hatt på tannlegekontoret. Dersom du er informert at en krone er et bedre alternativ og du har vel vitende om saken tatt avgjørelsen å ha en fylling vil jeg si at tannlegen har ikke gjort noe galt når han ber deg å betale for en krone nå.Med vennlig hilsen
Tannlege Kawa Kavian