Råd mot tannverk

Det beste kjerringrådet mot tannverk er å komme til tannlegen. Du blir med stor sannsynlighet smertefri, eller opplever vesentlig lindring, så snart vi får gjort noe med årsaken til tannverken. Vi benekter ikke at tannverk kan lindres av enkelte kjerringråd, men ingen av disse rådene gir kroppen hjelp, og ingen av tipsene stanser sykdomsutviklingen i tannen og den voksende størrelsen på tannlegeregningen.

Ved å kun lindre, tillater du sykdommen i tannen å utvikle seg videre, og smerten kan bli uutholdelig og regningen unødvendig høy.

Tannverk, eller opplevelsen av verk i en eller flere tenner, kan imidlertid ha mange årsaker, og en undersøkelse er nødvendig for å finne ut hva smerten faktisk kommer av. Det som oppleves som tannverk kan i noen tilfeller være bihuler, ører, kjeven, og til og med stress, men hovedregelen bør være at tannverk undersøkes hos tannlegen så fort du kan.

Smerte er kroppen sin måte å varsle deg om at noe er galt. Er smerten så intens at du ikke får hjelp av vanlig smertestillende, bør du ikke vente på å få ordinær time, men finne en tannlegevakt. Å slå seg til ro med at tabletter lindrer blir som å ha en stein i skoen, og fjerne kroppens alarm heller enn årsaken - steinen. Så snart årsaken til smerten er behandlet, vil imidlertid kroppen starte tilhelingen, og du vil snart glemme hvordan det var å ha smerte. Husk også at alvorlighetsgraden av en sykdomstilstand i tannen kan øke uten behandling, og at tannens prognose er bedre jo tidligere behandlingen starter. Dette kan i siste instans også ha betydning for antall kroner du må legge igjen hos tannlegen.

Vi anbefaler ikke at du på egenhånd tar større doser reseptfrie smertestillende enn angitt på pakningen. Reseptfrie smertestillende er kun ment for kortvarig egenbehandling av smerte, blant annet fordi det er tøft for mage og lever å hanskes med dem mer enn en kort stund, og med lav dose. Skal dosen og varigheten økes bør det gjøres i samråd med lege eller tannlege. Legemiddelverket anbefaler ikke at du blander legemidler, både fordi det er fort gjort å ta for høye doser, og fordi risikoen for bivirkninger øker.

De ulike smertestillende tablettene har ulike virkestoffer, og mange opplever bedre lindring av Ibux enn av Paracet når de har tannverk. Ibuprofen (virkestoffet i Ibux) har en smertestillende, febernedsettende og betennelsesdempende effekt "som trolig skyldes at dannelsen av smertefremkallende stoffer hemmes" (Felleskatalogen). Paracet er likevel en mildere tablett for magen, og anbefales foran Ibux dersom du har magesår el. l., eller får en brennende følelse i magen når du bruker Ibux. Får du ingen lindring av de angitte doser er sykdomstilstanden i tannen kommet så langt at egenbehandling ikke lenger er å anbefale mot tannverken.

Hvis en intens tannverk går over av seg selv, bør du likevel gjennomføre en undersøkelse. En tannverk har en årsak, og før du vet ordet av det kommer tannverken tilbake på det aller mest ubeleilige tidspunkt, og kanskje med økt styrke. Noen få, planlagte minutter i tannlegestolen er absolutt å anbefale foran å vandre hvileløs og hjelpeløs om natten med en forferdelig tannverk, mens du venter på at tannlegen skal stå opp og åpne klinikken sin.

Ubehag og ømhet i en tann som nettopp er behandlet er ikke uvanlig. Vanlige komposittfyllinger kan bruke litt tid på å "sette seg", og du bør prøve å gi tannen litt tid før du blir bekymret. En rotfylt tann har vært gjennom ganske mye, helt fra nerven begynte å reagere, til en omfattende behandling, og det kan gå litt tid før den roer seg. Ring tannlegen din hvis du er usikker, og hvis ubehaget ikke går tilbake.

Vi er tilgjengelig mellom 06.00 og 24.00 alle dager, også lørdag, søndag og helligdager, dersom du skulle trenge hastetime/akutt behandling på grunn av tannverk, tannbyll, mistet fylling, løs tann og så videre. Vi holder til rett bak Åsane senter/Arken (se kart til høyre)

Ring oss eller send sms: 40 31 19 17

Den kommunale/offentlige tannlegevakten i Bergen (ved legevakten) holder åpent til 20.30 alle dager.

Tannverk Bergen