Hei!
Jeg var hos tannlegen min til den vanlige årlige undersøkelsen. Jeg klagde da over en tann som var litt vond/øm. Det ble tatt bilde og det ble funnet en sprekk i en gammel fylling.( en liten fylling) Hun sjekket om roten var "levende" og det var den. Hun sa at hun ikke villle gjøre noe med den, men at jeg måtte komme tilbake hvis smerten økte.
6 mnd senere hadde jeg skikkelig tannverk. Gikk til tannlegen og da var roten "død", så tannen måtte rotfylles. Jeg gikk til spesialist før sommeren og fikk 1. behandling av rotfylling. I løpet av sommeren knakk tannen og nå må den trekkes. Jeg må nå sette på en kosbar bro. Er jeg feilbehandlet 1. gangen hos tannlegen? Lar man i noen tilfeller en sprekt fylling bare være?I tilfelle ,- på hvilket grunnlag er det en slik avgjørelse tas?
Anne G
Kjære Anne G!
Når en tann har en liten sprekk i fyllingen da bør man fylle tannen på nytt. Når det er et lite sprekk i en fylling er dette ikke en absolutt indikasjon at tannlegen må skifte fylling. De kan gjøre det men dette vil være en klinisk avgjørelse som må fattes i samråd med pasienten. Noen tannleger er konservative og vil avvente med behandlingen. Hvis en tann har karies er det absolutt nødvendig med å bytte fylling men dersom fyllingen har en liten sprekk er det ikke en absolutt indikasjon at man må skifte fyllingen. Derfor har tannlegen ikke gjort noe galt.
Videre lurer jeg på om du har hatt sensitivitet og ømhet i 6 måneder eller ikke? Hvis du har hatt ømhet/smerte helt siden da er det underlig at ingen behandling er gjort. Men da spørs det om du har tatt kontakt med tannlegen etter første besøket og har orientert han/henne om din smerte eller ikke?
Når først diagnosen konstateres at tannen er nervedød er det naturlig å gjøre en rotfylling. Tenner kan knekke mens rotfylling pågår. Dette kan ikke den første tannlegen lastes for. Han kunne gripe inn 6 måneder siden og ende opp med en rotfylling og tannen kunne knekke da også.
Hvis du vil ha en juridisk hjelp i forhold til den konkrete saken må du ta kontakt med tannlegen og be om å få hjelp til å klage. De kan hjelpe deg med å utarbeide en klage.
Med vennlig hilsen
Tannlege Kawa Kavian